nak join? klik banner ni yer

Monday, April 26, 2010

@ Dalila 1 tahun 7 bulan

Nak update sikit milestone Dalila setakat 1 tahun 7 bulan ni.
  1. Dah pandai sebut "ibu..ibu" dah..kekadang jer dia sebut "abu..abu"- good girl!
  2. Suka sangat tanya.. "ni apa?....ni apa?" kat Ibu dan Abah..dia tanya banyak2 kali..so kami kena rajin ulang jawapan tu banyak2 kali jugak lah.
  3. Paling tak suka makan ubat, Ibu sebut nak makan ubat (uabat demam kena inject umur 1 tahun 6 bulan aritu) terus dia nagis2..terus dia bagi alasan..cakap "nak anen"..."nak anen".. tiap2 kali macam ni.
  4. Senang kalo ajak gi mandi. Dulu2 agak susah..ikut mood dia jer.
  5. Teramat rajin nak gosok gigi sekarang..pantang nampak atau teringat kat berus gigi.. dia akan cakap "gigi..gigi"..banyaknyer dia suka hisap ubat gigi yg ada kat berus tu..mintak2 tambah2 lagi bila habis. Dia kasi jugak Ibu berus kan gigi dia..tp tak sempat berus semua gigi..dia tak kasi can tu lama2.
  6. Bila makan dia suka suap sendiri...w/pun habis sepah kat lantai.
  7. Suka sangat kalo ajak cuci tangan..kat kedai makan pun dia mcm ni.
  8. Bab nyanyi2 dan tiru2 iklan bercakap tu..memang terer.. habis orang dalam iklan tu cakap..Dalila pun sama habis ajuk..dia akan sebut "yey! yey!".. atau tersipu2 malu.
  9. Bila bangun tidur, dalila dah tak nangis2 dah bila tengok xde sape2 kat sebelah..Ibu perasan sejak awal Feb aritu dia macam ni.. bagus sayang.. :)
  10. Boleh dah kita suruh/bg arahan suruh dia gi ambikkan sesuatu..selalunya kami suruh dia ambikkan remote astro lah.
  11. Bila masuk bilk tidur jer..time nak tidur..dia lah akan jadi tukang tutup pintu bilik..kalo kita yg buat dia tak kasi..nasib baik xpernah ter'apit lagi kat pintu.
  12. Tiap2 dia nak tidur..bila Abah ada dirumah..sure dia nak Abah baring sama2.. teman dia "anen" (menetek) sampai dia tidur.. kalo dia xtidur lagi tapi Abah dah curi2 keluar bilik..dia amuk..dan panggil balik Abah..suruh tido/baring sama..kadang2 siap gi tarik tangan suruh masuk bilik tau. Anak Abah betul!
  13. Takut tengok viper kereta bergerak2..susah Abah nak drive kalo time hujan..pasang viper..si Dalila melalak..dulu dia okey jer dgn viper ni..sekarang jer dia mula takut.
Okey sayang, semoga membesar dengan sihat dan selamat yer..jadi anak yg solehah yer..patuh suruhan Allah..dengar cakap Ibu tau!

Photobucket

14 comments:

mamaAliff @ salmi said...

hihi clever gurl la dalila nih...kiss sket ... :)

AshAnas said...

dah semakin bijak dalila la ni... sama la ngn anas tu, anak abah...

Mummy Zara Sofea said...

cam cute je dalila tkut tgk wiper tue..hihi...

Naura's Villa said...

wah,dah besar2 ni dah makin petah cakapla..

dalila said...

mudanya aku..baru 1thn 7 bln..

Ummi Eisya said...

bagus gak anak abah ni..semua nak ngan abah..hahaaa..ibu jgn terasa tau..moga dalila terus jadi budak yang bijak ye..kalau eisya kita cakap,sape pandai,nanti dia kata 'icha tandai' sambil tepuk tangan..

Damia Aleesya & Damia Ayunie said...

semoga dalila membesar dgn cerdik dan bijaksana....bestkan tgk milestones anak2 kita ni...rasa takut lak diaorg ni membesar..takut rindu saat2 nak gomol2 diaorg tu..

mamaMUHAMMAD said...

tgk viper takut..alangkah bgs klu anak sy takut viper juga..ni idak..dok pulas smpai nak patah..

maya amir said...

aramak..saya rase saya belum tulis ape2 lagik tadik tp komen dan tersent.. maaf ye kalau saya terslh tulis..sbb bukak byk blog..

btw, saya nak ckp..dalila nak makin cerdik.. dan dah jadik anak dara pun:)

gee ryder said...

haha lawakla dalila takutnye wiper..

rynas said...

wah dah besar dalila..dia nak kawan tu Min ahaks...

Ummi Salsabila said...

da besar da dalila.mkin bijak.byk yg sama dgn peel aufa.hehe.

Momma Mia said...

Dah besao anak ibu nih.. bijak2... Semoga membesar dgn lebih sihat & ceria yer sayang!!

10 said...

dah besar makin pandai ya dalila...
hawa pun anak waliq jugak... bila waliq dia ada senang la ummi nk wat keja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...