nak join? klik banner ni yer

Wednesday, July 14, 2010

@ Nak sihat ikut cara Rasulullah?

Amalkan tip2 dibawah ini..


1. SELALU BANGUN SEBELUM SUBUH
Rasul selalu mengajak ummatnya untuk bangun sebelum subuh, melaksanakan
sholat sunah dan sholat Fardhu, sholat subuh berjamaah. Hal ini memberi
hikmah yg mendalam antara lain :
- Berlimpah pahala dari Allah
- Kesegaran udara subuh yg bagus utk kesehatan/ terapi penyakit TB
- Memperkuat fikiran dan menyihatkan perasaan

2. AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN
Rasul selalu senantiasa rapi & bersih, tiap hari khamis atau Jumaat beliau
mencuci rambut-rambut halus di pipi, selalu memotong kuku, bersisir dan
berminyak wangi.
"Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap orang-orang dewasa.
Demikian pula menggosok gigi dan memakai harum-haruman"(HR Muslim)

3. TIDAK PERNAH BANYAK MAKAN
Sabda Rasul :
"Kami adalah sebuah kaum yang tidak makan sebelum lapar dan bila kami makan
tidak terlalu banyak ( tidak sampai kekenyangan)"(Muttafaq Alaih)
Dalam tubuh manusia ada 3 ruang untuk 3 benda : Sepertiga untuk udara,
sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan. Bahkan ada satu
tarbiyyah khusus bagi ummat Islam dengan adanya Puasa Ramadhan untuk
menyeimbangkan kesehatan

4. GEMAR BERJALAN KAKI
Rasul selalu berjalan kaki ke Masjid, Pasar, medan jihad, mengunjungi rumah
sahabat, dan sebagainya. Dengan berjalan kaki, keringat akan mengalir,
pori-pori terbuka dan peredaran darah akan berjalan lancar. Ini penting
untuk mencegah penyakit jantung

5. TIDAK PEMARAH
Nasihat Rasulullah : "Jangan Marah" diulangi sampai 3 kali. Ini menunujukkan
hakikat kesihatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasadiyah
belaka, tetapi lebih jauh yaitu dilandasi oleh kebersihan dan kesihatan
jiwa.
Ada terapi yang tepat untuk menahan marah :
- Mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka duduk, dan bila duduk maka
berbaring
- Membaca Ta 'awwudz, kerana marah itu dari Syaitan  
- Segeralah berwudhu
- Sholat 2 Rokaat untuk meraih ketenangan dan menghilangkan kegundahan hati

6. OPTIMIS DAN TIDAK PUTUS ASA
Sikap optimis akan memberikan dampak psikologis yang mendalam bagi
kelapangan jiwa sehingga tetap sabar, istiqomah dan bekerja keras, serta
tawakal kepada Allah SWT


7. TAK PERNAH IRI HATI
Untuk menjaga ke'stabilan hati & kesihatan jiwa, serta mental maka menjauhi iri
hati merupakan tindakan preventif yang sangat tepat.


::Ya Allah,bersihkanlah hatiku dari sifat sifat mazmumah dan hiasilah diriku
dengan sifat sifat mahmudah...::


shering is caring!! bye..


photobucket

12 comments:

Suhana Shahril said...

Hmm..tazkirah di pagi rabu...thanks 4 d info...

SyidaGorjes said...

teringin utk mengikut cara-cara Rasulullah menjalankan ibadah harian, tapi kadang-kadang kita sendiri teralpa.....Ya Allah, bersihkan hatiku ini.

sz | m.s.s said...

tq min..
sgt berguna tips tu...
sama2 kita cuba implemenkan ye :)

sz | m.s.s said...

tq min..
sgt berguna tips tu...
sama2 kita cuba implemenkan ye :)

Farra Dhelina said...

arghhh sy no.1, selalu terbabas!

3, dgn 4 tu pon! hahaha mmg suka mkn & tak suka jln kaki! adusss hihi

Damia Aleesya & Damia Ayunie said...

tak suka jalan kaki jugak...cam mana ni..huhu

Nur Faziha said...

oh tidakk.. no 4 tu kena kuatkan semaangat tu..

10 said...

sharing is caring... sama2 la kita beramal mengikut sunah rasulullah...

ibu_Arifa said...

TO suhana: Hihi..sekali sekala nk jgk wat entry tazkirah mcm ni.. sama2.

TO SYIDA: betul tu kak syida..kekadang rase mcm tu jgk..kadang2 terlupa yg padahal tahu, kalo buat akan dapat pahala.

TO SZ: sama2 kak .. semoga kita semua mendapat hidayah dari -NYA.

ibu_Arifa said...

TO FARRA: hahaha..samalah akak pun..malu nak cakap td kat dalam entry tp farra dah buat pengakuan cm ni..akak join sekali lah..hihihi

TO IBUDAMIA: pasni kena try lah..tp kalo jauh sgt baik nak kereta kot.. tak merbahayakan kita golongan wanita.

TO 10: betul tu aten :)

TO NUR FAZIHA: hihihi.. "Nur Faziha boleh!" yeah..kasi semangat sikit kat akak.

rynas said...

kalau tak boleh buat semuanya dapat amalkan 1,2 pun jadilah. Nak menjadi amalan itu yg sangat penting. thanks 4 sharing

:: iManja :: said...

salam
sgt berguna tips tu...thx yer sbb sharing...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...