nak join? klik banner ni yer

Friday, March 19, 2010

@ Dalila dan Berus GiGi

Perkembangan gigi Dalila sekarang..seusia umurnyer yg dah 1 tahun 5 bulan ni, dia dah penuh semua gigi dihadapan, jumlah semua gigi Dalila sekarang dah 16 batang, dan dalam proses nak tumbuh gigi garham ke-5 skrg..dok meleleh air liur jer skrg bila tgh main dgn Ibu dan Abah.. jenuh Abah mengelak dari terkena titisan air liur tu..hihihi..kena Ibu..Ibu okey jer.


Buat masa ni, dah 2 kali Ibu bawa Dalila p jumpa doktor gigi kat klinik gov. 1st time saje nak check gigi utk usia 1 tahun..(entry nyer kat SINI)...dan yg 2nd time nak pi sapu florida paste kat gigi Dalila..(entry ni pulak kat SINI.)


Nak tengok Dalila gosok gigi tak? Dia gosok pun ikut mood dia, kadang2 tak mau..tp hari2 Ibu kena paksa gosok dgn kain. Caranya: basahkan kain lampin, balut jari Ibu dgn kain tu, dan gosok permukaan gigi tu. Selalunye, Dalila akan menagis dan meronta2-tanda tak suka. Dulu2..memula Ibu perkenalkan berus gigi, dia suka, boleh nganga sendiri luas2 kasi Ibu berus giginyer.. Tapi skrg tidak lagi..kasi dia kasi pun, kejap jer..boleh lah Ibu berus kena 1 batang gigi jer kot..pastu.. dia cakap.. "dah..dah...dah"

Ni gambar terbaru, smlm Ibu ambik..

Ni dia tgk gosok gigi tp sambil tgk tv dan sambil2 "makan" ubat gigi tu.. dok minta Ibu tambah lagi bila habis kat berus tu. rasa sedap kot.


kadang2 dia gigit2 batang berus gigi tu jugak


Hanya berus gigi dan ubat gigi ini yg akan dia guna.. yg lain buat sedekah kat org jer sbb dia tak mau guna.


close up sikit..TENGOK!!..sampai dah ada 3 lubang bulu berus tu dah tercabut. Baru jer beli bulan lepas.



Doktor gigi kata aritu, tak berapa di galakkan kanak2 guna berus gigi org dewasa, tp daripada dia tak mau gosok gigi langsung, doktor gigi cakap "dibolehkan"..asal hang mau gosok sudahlah nak oii..

Berus gigi mesti sama warna dan jenis dgn berus Ibu...yg ada gambar bear2 ker karton2 ker dia tak heran pun.

Ubat gigi Ibu sapukan "hanya calit2" gitu jer..tak sampai sebesar biji kacang pun..sbb tau Dalila nak "makan" dan akan minta tambah lagi dan lagi pastu..




Photobucket

22 comments:

Intan said...

Samalah min, k.intan pon dok calit2 gak...takde nya nak spi besar biji kacang tu...he he.

Kelakarlah dalila sayang, suka berus gigi yg besar ye...takpe2 as long nak gosok gigi dah lah sayang :)

Momma Mia said...

wah Dalila dah pakai ubat gigi. pandainya dia berus gigi. Damia pun lebih suka berus gigi dewasa dr kanak2 punyer. memilih jer. kalo takde berus memang susah nak bukak mulut yg gosok. geram jer rasa kekadang tuh.

♥Azie♥ said...

xper la..janji dalila nak gosok...macam erin ssh sangat nak gosok gigi..azie guna kain bersihkan gigi dia...

fARahAnNa biNTi rAhmaN said...

nnti join giveaway kiter eh...
http://mybaby-farisha.blogspot.com/2010/03/sticky-mode-giveaway-birthday-present.html

Ummi Eisya said...

besarnye berus gigi dalila..hiiihiii..eisya punya kecik je..ade gambar mickey 1 ngan lion satu..eisya alhamdulillah tak sampai kena paksa la..tapi kena gosok gigi dengan dia sekali..then baru leh gosok gigi dia..

Nadiah Sidek said...

dalila gosok gigi mcm mana tu syg sampai tercabut depannya tu? hehe..

[-suziey-] said...

lawakla dalila..ekeek:p tp xpela at least dia nk buat something nng tooth brush tu:p

10 said...

fuyooo... apa kehal la berus gg dalila tu... sampe tercabut bulu2 tu... kalo camni maknanya rajin sungguh dalila berus gg.. hawa pun kekadang je nk berus gg dia. byk main dah tu celup2 dgn air hisap lak... geram sungguh la...

~Ifa~ said...

heheeh susah gak erk dalila nk gosok gigi.yg si azim nie plak pantang nmpk.msk bilik mandi aja suh amik berus gigi dia.setakat nie memang senang la nk berus gigi dia.

rynas said...

mmg gitu nak ajar bdk2 gosok gigi susah sikit. akak tiap pagi akan berus gigi depan anak..bila dorang tgk hari2 kita buat automatik dorang nak buat juga. so akan gosok gigi sama2 ler...tiap pagi.

mumyShaneQeisha said...

besarnya berus gigi dalila..nak cam mamanya gak ya.hehehe.yala ak saya yg scnd pun suka telan ubat gigi

ummi afifah said...

kakak afifah suka gosok gigi..

Ain said...

akak pun susah nak gosok gigi sarah skang nie...

dia dah takmo gosok gigi... tak tau ler nape jadik gitu...

risau plak takut gigi dia rosak nanti...

huhuhu...

maya amir said...

eh die dah gunting rambut ye? tapi tetap comel:)

paij188 said...

ala.. pandainye.. :)

ibu_arifa said...

TO INTAN: hihihi..yer lah kak, kalo tak bagi yg sama, dia meraung bagai pulak..asalkan dia gosok sudah ler kan.

TO MOMMA MIA: betul2..kekadang sampai hangin di buatnyer..time nk gosok gigi nangis bagai..dah tu kita pulak kena marah dgn abahnyer sbb bg anak menangis.

ibu_arifa said...

TO AZIE: Ooo..erin pun sama ek.. ni guna kain pun dia berusaha elak sekuat kudrat yg mungkin jgk, mmg sama geng dgn erin gak xsuka gosok gigi.

TO FARAHANA: ok farahana..thanks sbb invate saya :)

ibu_arifa said...

TO UMMI EISYA: Bagusnyer Eisya..senang nk jaga dia yer.. aku dulu2 dok berus gigi bersama2 dia gak, hari 1-2 tu ok..hari ke-3 tak sempat aku nk gosok habis gigi aku dia dok sibuk nak pakai berus gigi aku pulak, padahal yg dia punya tu dah sama warna dan saiz dah dgn aku..sampai hari ni mcm tu..nak yg dlm mulut aku jgk.

TO NADIAH: hihihi..dia gigit sampai tertanggal bulu dpn tu, marah kot..kena paksa gosok gigi.

ibu_arifa said...

TO SUZIEY: hihihi..mcm akal dia nak mengelak gosok gigi lah tu.. ada2 saja

TO 10: oo..hawa dok celup dlm air yer..dalila kak min tak kasi air pun, sbb rasenyer dia tak pandai meludah lagi, kang habis basah lantai/baju jer..tak denyer dia rajin gosok gigi..dia terpaksa gosok adalah :P

ibu_arifa said...

TO IFA: Alhamdulillah lah azim mau gosok gigi, xde lah risau gigi dai rosak kan..xtau nak buat mcm mana lagi nak bg dia suka gosok gigi..buntu..

TO RYNAS: Memula kenalkan dia dgn berus gigi mmg saya gosok bersama2 dia di hadapan dia jgk..dia tgk dan ikut jgk adelah 2 hari..hari ke-3 dok berebut nak ambil berus ibu dia ni pulak..geram jer..jenuh pujuk nangis plak pastu.

ibu_arifa said...

TO MUMYSHANEQEISHA: tu lah diorg suka perisa tu kot, saya tukar brand lain yg xde perisa..dia xmau pulak.

TO UMMI AFIFAH: Syoknyer kakak afifah suka gosok gigi..mesti cantik2 gigi dia kan.

ibu_arifa said...

TO AIN: tu lah..memula dia ok..kita sbg mak ni dah syok sgt dah masa tu..yer lah..pagi dan mlm anak kita senang nk gosok gigi, tp lama dia dah xmau dah..sedih dan geram kan..kita dok bimbang gigi dia rosak jer.

TO MAYA AMIR: Haah kak maya..gunting haritu sbb naik ruam byk kat leher dia..lgpun, kan musim panas skrg aritu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...