nak join? klik banner ni yer

Thursday, April 16, 2009

Proton Exora

Hari ini 15 April 2009 telah diadakan majlis perlancaran kereta MPV buatan Malaysia yang pertama yg telah diberi nama Exora..(nama sainstifik bagi bunga Siantan..nama kampungnya bunga Jejarum) Nama ini telah dicadangkan oleh seorang guru perempuan dari Changloon, Kedah orang sekg Ibu ni dan beliau telah berjaya mendapat kereta ini sebagai hadiah free.
Dah glamor de amor dah namanya skrg..



sumber : proton-edar


Harga kalau tak silap dari RM 72, 000. Menggunakan teknologi enjin Campro CPS 1.6 L. Rekaannya seakan-akan Toyota Wish. Ibu tak reti nak ulas banyak2.. buat entry ni pun sebagai info buat diri sendiri kalo2 kat interview nanti ditanya "pengetahuan Am" pasal kereta Malaysia terbaru ker.. ada lah juga bahan nak goreng cakap depan orang. Lagi satu..kalo nak buat rujukan senang..tak la tercari2 sbb dah tulis kt blog w/pun sikit jer


Pengeluaran Proton dari 1985- 2009

Maaf yer, graf tu kecik. Dah abis edit dah tu..
Mengikut apa yg TV td bagitau..hanya 18 bulan sahaja diperlukan untuk membina MPV ni.. sekali dengan design semua..dan melibatkan hasil kerja anak tempatan kita. Komponen yg digunakan pun 90% adalah komponen buatan Malaysia.. Ishh..ishh.. cayalah Malaysia.. Tahniah!!..Tahniah!!

3 comments:

azzul said...

Malaysia Boleh !!!!

Putra Mama said...

tingin gak nak pakai mpv.. tunggu anak dah 2-3 org lah.. baru berbaloi..

MiJa said...

ape ag ibuarifa, order la satu!!! ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...