nak join? klik banner ni yer

Friday, July 3, 2009

@ Telinga merah sebelah

Ibu sapu gel gamat dan minyak gamat sblm Abah balik

Pada 26 June yg lalu, apabila Dalila terjaga dari tidur sambil menagis2, Ibu dah perasan dah yg telinga sebelah kanannya tu merah..Ibu fikir merah sebab tertindih semasa tidur..ahh kejap lagi hilang lah tuh..

Dari jam 9 pagi membawa ke jam 11 tgh hari..Ibu tengok merah tu tak surut2..lagi bertambah bengkak telinga tu adalah..Alergik ker Dalila nih?..ker sakit telinga..atau pun kena gigit nyamuk.. tengok dia pulak dok garu2..sambil menagis..tak tahan gatal kot.. bila kita pegang -memang rasa panas telinga tu..sebelah panas-merah - bengkak!! cari 'punat' kesan gigitan- tak jumpa sbb telinga dah bengkak 2 kali ganda dah.

Abah balik kerja ptg tu, bukan main terkejut tgk anak daranya telinga dah besar sebelah.. bawa ke Hope Hospital (Children Spcl)..doktor cakap kena gigit dgn serangga, dia bagi ubat gatal sapu (krim) dan ubat kurangkan gatal untuk minum... kesian jugak tgk Dalila tergaru2.. 30 June baru surut telinga bengkak dia tu..tp warna dah tukar jadi merah gelap sikit..hari ni baru okey semua-dah sama saiz dan warna telinga tuh..kesiankan..
merah kan telinga Dalila

muka tak puas hati-tak leh garu-ibu nak ambik gambar!


p/s: jahat lah ko nyamuk!!! nnt aku fogging satu rumah baru ko tau..

35 comments:

~zuraiwan~ said...

ciannye telinga dier..mmg nmpk merah sgguh...

naurah makwa said...

kena gigit ngan menatang apa lah tu..semut kut..ei, takut masuk telinga..cian dalila..

Mrs. Adz said...

ala..cian la dalila..eii jahat betul si nyamuk tu..kalu dapat tu cincang dia habis-habisan ye..huhu..(emo lak aku ni)..nyamuk betul ke??tak pun semut kot??

Na Shari said...

Ala..kesian :)

Nyamuk pun geram tengok dalila...comey banget!

Linda said...

ala..ciannya dia..
Mama payish doa cepat sembuh yer...

c-idah said...

cia dalila,
budak kecik kalau kena gatal2 camtu
ciankan...

bukan dia boleh cakap pun sebab gatal nape,
kita yg gelabah..
macam2 pikir sebabnye...
biasalah cuak kalau terkena gigitan dari binatang yg bisa ke..ape ke..
tul x?

nyamuk pun merbahaya!!!

Jiey^Mien said...

Ciyan dia.. Seb baik tak ilang comel!

10 said...

emmm... cianyer kt dalila ni... abis merah telinga tu ek.... kulit baby ni sensitif kn? kena gigit ckit je dh merah... hawa kulit dia alergik... kena gigit nyamuk, seminggu baru surut merah tu...

izzahazfar said...

kak..
takpela kena kat tinga je..
akmal ari tu..habis kena kat kepala tau...
mak mentua kata..nyamuk sekor tp gigit byk tempat..

ish..rasa mcm nak fire je kan kat nyamuk tu..

Ibu Ayra said...

sian dalila... tapi ok, dah nak hilang merah tu...

MaMa aYiN_FaSHa said...

lorrrrrrr...tinga merah pulak..ciann dia...

Cikpid said...

sian nye...tapi tinge merah pon Dalila maintain cun..hehehhehe

zue_annie said...

merahnya...sian dalila..alhamdulillah dah ok...

ibu_umairah said...

dah lah putih..kena gigit plak!!!kesian nya dalila......merah menyala...binatang apa la tu yg jahat sangat tu...

gee ryder said...

alahai ciannye budak cute ni telinga merah hehe..

slm knl dr abg aqeel utk arifa :)

kita exchange link k

Putra Mama said...

ciannyer... telinga bengkak pun still comel lagi..;)

Fara_Adura said...

Ciannye dalila..riso kan kalo nengok anak sakit2 canih..tambah lak kalo duk meracau sakit..hu2,kite lak terasa sakitnye..

Cepat2 ok yer...

ilLa said...

ala ciannye si comey nih...
seb baik dah turun bengkak tu ehh...

E.L.I.Z.A said...

aduiii mst sakit & gatal...ciannya!
get well soon

ummi afifah said...

alahai dah kembang sebelah lak... lagi la comel.. dah ok kan... tak nangis lg la ye...

ibu addin dan nasa said...

Subhanallah... comelnya anak ini. Semoga peribadimu secantik wajahmu sayang!

Telinga merah .. petua orang lama, jika anak kita bengkak kena gigit atau apa pun, cuba amik air lelangit si ibu dan sapukan. Dalam setengah pulih insyaAllah.

nadnye said...

Fog jangan tak fog....
nasib baik tak apa.. kene spare ubat untuk gigitan serangga...

*Azie* said...

macamana leh kena gigit tue

ibu_arifa said...

TO ZURAIWAN: kesiankan..panas tuh bila kita rasa/pegang.

TO NAURA: risau gak semut..tp agak2 nyamuk kot..sbb dia gatal kat cuping jer.

TO MRS ADZ: Daku pun emo jgk..geram jer tgk nyamuk dalam rumah..lagi geram bila dah gigit anak...ku rasa nyamuk kot

TO NA SHARI: awat geram sampai gigit cam tu sekali..gigit manja2 tak pe lah..hihihi

TO LINDA: terima kasih kak linda :)

ibu_arifa said...

TO C-IDAH: betul..betul ..betul..risau sgt kot2 menatang bisa apa gigit dia..menagis dan tergaru2 selalu..cess..siap ko nyamuk!!

bila nak fogging lagi nih..

TO JIEY: hahaha..

TO 10: samalah dgn dalila pun..dkt2 seminggu baru surut..kalo kena gigit nyamuk kat kaki/tangan..siap naik air bisa..merah/bengkak besar jdnyer..sian sungguh tgk.

TO IZZAHAZFAR: hai izzah..tu lah..kena kat badan kita leh agak (nyamuk)..kat telinga risau semut gak mula2 tu..takut masuk telinga..
kesiangak kat anakIzzah tu..habis kena gigit satu kepala...ku pun BENCI nyamuk gak..kita geng!!!

TO IBU AYRA: mujur surut tau..kalo tak segan gak nak keluar jln2..org dok tegur..suruh bwk p jumpa doktor..hihihi

ibu_arifa said...

TO MAMA AYIN FASHA: Encik nyamuk bisik apatah kat telinga dalila smlm..dalila tak layan..encik nyamuk naik geram..terus gigit telinga dia..tu lah kisahnyer :P

TO CIKPID: hihihi..cun ker?terima kasih :)

TO ZUE ANNIE: Alhamdulillah..dah kurang sikit warna tuh..

TO IBU UMAIRAH: ku rasa si nyamuk durhaka punya kerja kot..tak de hati dan perut tul nyamuk nih!! gigit budak kecik.

TO GEE RYDER: Salam kenal gee.. terima kasih singgah sini..kiss utk Aqeel yer nnt.

ibu_arifa said...

TO PUTRA MAMA: Terima kasih..kuat nagis nih budak nih!

TO FARA ADURA: yer..betul tu..sampai kita tak tau nak buat cam na nak pujuk bagi dia diam. terima kasih fara :)

TO ILLA: terima kasih..yer..sib baik dah surut pun skrg.

TO ELIZA: hihihi..terima kasih kak eliza:)

TO UMMI AFIFAH: comey..cam telinga mickey mouse adalah..tebal + besar jer..dah okey dah arinih..dah tak nagis pasal telinga dah.

TO IBU ADDIN DAN NASA: salam perkenalan ibu, terima kasih. yg petua tu saya pernah dengar..ingtkan just mujarab bila kelopak mata bengkak jer..rupanya apa2 pun leh amalkan yer petua tuh..terima kasih bagitahu :)

TO NADYA: yer lah..lum ada ubat tuh..tak tau nak beli jenama apa?..ada cadangan?

TO AZIE: rasa encik nyamuk jeles kot tgk dalila tidur..tu yg dia kasi 'hadiah' tuh.

Intan said...

Alaaa sian nye budak comel nie...agaknya sang serangga gewammm dgn kecomelan dalila lalu meninggalkan satu "KISS" di telinga nya :)

MiJa said...

kna cium ngn nyamuk ker...ishk smpai cmtu skali bgkak!!

Mama-Danish & Sarah said...

kesiannya telinga dia.... merah menyala tuuuuu. si baik kena gigit kat luar jer, kalau masuk dlm telinga lagi haru...

kakngah said...

ya allah... tekezut aku tgk tinger dalila. mmg anak ni ada yag elergik bila kene ggit serangga. sebbaik xder apa2...

ummuabdullahsyaakir said...

salam..kesiannya Arifa..Arifa putih,jadi bila kena gigt tu jadi merahlh...
alhmdulillah cuma gatal je..risau klu jadi demam atau ape2 sbb nyamuk ni bahaya sikt,kan?

miela77 said...

Salam perkenalan...comelnye dia...cian...mesti gatal..anak iela pun pandai menggaru...bawah leher dia ruam x hlg2 puas buh bermacam ubat...cian kengkadang tu...

kakyong said...

stgh bb tak tahn kena gigit semut @ nyamuk..
mcm anis, akan jd bengkak.. kalo kena gigit di btg higung.. memang nampak bengkak, boh la ape pun, 2 hari baru surut...

Mama_Aqish said...

sian dalila kena gigit nyamuk ek...jaat nyamuk tu ek...nanti aunyt babab nyamuk tu ek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...