nak join? klik banner ni yer

Wednesday, July 8, 2009

@ Cerita Dalila dah 9 bulan

Ketika entry ini ditulis, umur Arifa Dalila dah menjejak 9 bulan 1 minggu 4 hari. Sepatutnya Ibu akan tulis perkembangan Arifa bila usianya tepat 9 bulan aritu..cuma time tu Ibu sungguh buat2 buzy. Ni kire kebolehan/pencapaian Dalila sejak masuk 8 bulan sampai skrg (6 Julai 09)
  • sudah pandai menyebut 'abbah'..kadang2 je sebut 'abbuu' =ibu lah tuh! bila ibu ajar sebut "ibu" dia balas dgn sebutan "Abbah"

  • suka mengetuk2 2 mainan/benda yg dipegang. Paling selalu dia buat adalah ketuk blok dgn blok...best dengar bunyi "tik..tik..tik.." tu rasanyer kot..

  • Pada usia ni..mainan yg Dalila suka adalah blok-blok dan juga buku kecil Dalila.. rajin dia belek2 buku tu tau...serius Ibu suka bab ni!!

  • Sudah pandai merangkak...makin laju lah dia bila nak ke sesuatu arah/tujuan tuh..

  • Sudah pandai buat "bye..bye.." lambai sajer bila kita sebut "bye-bye" tuh..angkat tangan sambil goyang2 pd orang..

  • Gigi atas pun dah makin cepat nak kuar..dah 4 batang gigi atas. Dek kerana gigi bawah dah ada 2 btg..mmg rasa mcm "kena pisau" jer tiap2 kali nak lepaskan B dari mulut/gigi Dalila yg suka "bergantung" sebelum tidur. Bab kena gigit-tak sah cakap lah...terbeliak biji mata Ibu bila kena gigit tau..:P

  • Yang ni Ibu tak berapa suka....Ibu tak leh dengar ..rasa NGILU jer tiap2 kali.. Dalila suka gigit/ketip gigi sendiri....krip...kripp.. bunyi tuh...risau je gigi tumpuh tak sama nnt..apa yg Ibu buat....Ibu picit kuat2 pipi dia- kasi mulut dia terbuka-so, dia stop kejap ketip gigi dia tuh...eeee...tak tahan--Ibu ngilu!!

  • Dalila suka sgt cuba berdiri sendiri dengan memegang benda/Ibu. Paling selalu bila lepas menyusu (sambil baring-Ibu dlm mode baring lagi) dia akan berdiri sambil berpaut dgn kaki Ibu..lepas tu buat lah aksi2 "lepas tangan" yg mengecutkan perut Ibu...pernah sekali waktu Ibu mengantuk sangat, tp Dalila tak mau tidur selepas menyusu..dia sibuk nak panjat "berdiri" Ibu biarkan dia panjat pegang kepala katil sambil Ibu baring di tepi katil (nak elak dia terjatuh-sbb katil rapat dinding) so, Ibu leh lelap barang seminit dua-cukup lah utk buat hilang mengantukkan.

  • selain suka berdiri, dia suka melompat2 (lompat cara dia lah) terutamanya bila dapat berdiri atau bila ada org angkat bagi dia berdiri (kaki sentuh lantai). Tak yah tunggu lagu..sure terloncat2 seperti menari je aksi nih...lum sempat ambik video lg yg nih.

  • Dalila juga suka main laga-laga kepala (ala-ala sondol2 gitu) selalu dia buat kat Abah dia cam tu..Ibu lak dia selalu main geleng2 kepala...kelakar tgk dia buat geleng2 kepala dia nih.. cam nak tergolek jer tgk badan dia cubu menggeleng kepala tuh..

  • Yang ni paling BEST..tiap-tiap kali Dalila marah/tak puas hati... mulut dia mesti bising berleter..tata ..bubuu... ngem..ngemm.. gugu gaga cam tajuk drama Erra plak tergelak lah Ibu dan Abah dgr Dalila berleter...cara dia tu "bersungguh2 tau"..nak terang apa yg dia nak pada kami...tak henti2 "bercakap"..sayangnyer kami tak paham :(
senyuman dah banyak gigi sekarang!!


time ni gelak2 lah...time nak gosok gigi menagis segala bagai~~adoiii

close up sikit 4 btg gigi atas tu.




22 comments:

kakyong said...

wah dah 6 btg gigi arifa yer,...
aliya yg dah nak setahun ni pun baru 2 bwh,.. tu pun baru jer kuor....

Ema@Red said...

Wah banyaknyer gigi dalila......
Tak sabar nak tengok anak membesar....:)

Ibu Ayra said...

wah, dalila dah pandai buat mcm2...mesti ibu n ayah dalila tak puas2 main dgn dalila kan... so chumel la dgn 6 btg gigi dia tu... ada rezeki, nanti kita jumpa ya...

zue_annie said...

wah dah bnyak gg dah....makin bnyak makin sakit la B ibu hehehhe...

~zuraiwan~ said...

comeinya dalila.....sudah byk gigi dear...btmbh pandai dier...

10 said...

ishhhh...isssshhhh... byknye gg dia... hawanye gg lum tumbuh lg la... pandai sungguh dalila ni berleter ek...

ibu_umairah said...

dalila dah banyak gg..........rajin gosok gg tau!!!!comel sangat

ibu_umairah said...

dalila dah banyak gg...rajin gosok gg tau!!!!!!comel sangat

Mrs. Adz said...

jelousnye daku..dalila dah ade gigi ni..eisya bila nak tumbuh..bila sepatutnya gigi baby ni tumbuh..risau nengok anak orang lain bertambah-tambah gigi..eisya satu pun tak ade lagi..

dalila rajin gosok gg ye..nanti leh cantik gg dalila..

happy 9 months dalila..bilala eisya nak jumpa kak dalila ni..leh main sama-sama..

QQ said...

suke ar tgk mate arifa ni..

Mama_Aqish said...

comelnyer dalila...geram nengok dia...nak tanya,,,hadiah ari tu ibu arifa berpuas hati tak???@ dah serik nak join contest mama_aqish???

Mama_Aqish said...

pas ni kiter akan menjadi pengomen yang tegar blog ni...tapi rerajin la post entry k...

nadnye said...

comelnya gambar senyum tu... kalau dekat dah kene peluk cium..
Gegurl aunty blum tumbuh gigi pun makan jea banyak:)

c-idah said...

nyusu bsdsn lsgi eh..
samalah dengan anak akk yg no 3..now dia dh 2thun 4bln..

nak tanye nie..
dalila dah pandai mintak adik lum?
kihkihkih...

ibu_arifa said...

TO KAK YONG: Alia nak dapat kaki dulu kot, best lah tak yah dukung2 Alia sgt...

TO EMA: baru 6 btang jer lah ema...yer kan cam tak sabar nak bg dia p sek. tp kadang2 pk tak mau dia besar..leh dukung/gomol2 selalu.

TO AYRA: yer lah..pantang tgk abah dia pakai baju..sure nak suh angkat..dia nak ajak kuar jln2 jer..ok..kalo ada rezeki kita jumpa yer raya nnt.

TO ZUE: betul tu kak zue, gigi atas+bawah tu gigit sakit woo..tahan jer lah bila terkena.

ibu_arifa said...

TO ZURAIWAN: Terima kasih..makin byk akal skrg nih...geram + nak tergelak jer tgk gelagak dia.

TO 10: tak pe..nnt tumbuh lah tu gigi hawa tuh.. kena rajin gosok gusi dia dah skrg bg dia biasa~ senang sikit kalo dah tumbuh gigi nnt..tak de lah nagis bagai bila kita nak gosok gigi (guna kain lampin)

TO MRS ADZ: alah..relex la fara..nnt2 dia tumbuh lah..Eisya nak 'dapat kaki' dulu kot..dia dah boleh buat apa dah? ko citer lah sikit..aku pun nak tau gak..perkembangan eisya..
yg aku baca selalunya diaorg 'tulis' 6 bln dah mula tumbuh gg..tp bergantung dgn baby tu jgk katanya..ada cepat..ada lambat..
yer lah..mmg aku pun nak sangat jumpa Fara nih..tp dah jumpa risau malu2 jer plak hihihi..kalo dtg bercuti area utara nnt..bgtau lah yer...

TO IBU UMAIRAH: yer..saya gosok 2 kali sehari..tp kena tahan dia menagis lah..kuat lak tuh..

ibu_arifa said...

TO QQ: terima kasih..mata tu yer..ada org tua bagi petua suh amalkan bg mata anak cantik...alhamdulillah menjadi...Syukur Ya Allah:)

TO MAMA AQISH: terima kasih mama aqish..hadiah tu kami SEKELUARGA suka..tak de rase serik nak join lah..cuma lately nih cam bz sikit. silalah berkunjung sambil mengomen di sini..jgn malu jgn segan okey..wat cam rumah sendiri yer.

TO NADYE: hihihi..dalila nih suka bila org peluk dia..ala2 manja gitu..tak pe kak nad..nnt encik gigi tu akan berkunjung jua.

TO C-IDAH: mintak adik? mintak cam na tuh? rasanyer tak lagi kot..bila abah dia baring atas riba saya pun dia jeles..nangis nak berebut dgn Abah.

lamanye akak menyusukan yg no3 tu..lebih 2 thn..kagum2..tabik sikit!!!!

ummuabdullahsyaakir said...

Salam ibu,Arifa makin besar makin comel...suka tengok ^_^..

Rsa sedih pula tak dapat nak tengok sendri ank membesar..bertuah sangat dapat spnuh msa dgn Arifa.

UmmiKhayra said...

wahhh... banyaknya gigi arifa... hehehhehhe makin comeila arifa.. kasi kiss sikit.. :)

Mama-Danish & Sarah said...

banyak dah gigi dia ya... jangan lupa gosok gigi tauuu... nanti leh jadik model iklan colgate lak arifa tomei neh...

salam peluk cium dari cik ain....MMMuahhhh.

ita zakaria said...

comel lah dalilah dah makin besar nih. sok dah anak dara, lagik comel cun melecun. geram tgk die tersenyum2 tuh... dpat bayangkan mulut die bising2 membebel2...comel!!!

Momma Mia said...

Banyaknyer gigi dalilah... oooo dalilah pun suke ketip2 gigi ek. mesti kuat kan ibu sbb dalilah ade 6 batang. Damia yg 4 batang nih pun suke buat, memang ngilu kite dengar. Biler say no no no, lagi dia buat sambil senyum.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...