nak join? klik banner ni yer

Friday, October 15, 2010

@ Target Breastfeeding Saya..SUDAH TERCAPAI!!


Alhamdulillah...dah tercapai target yang saya letak untuk nak breastfeed Dalila sampai usianya 2 tahun. Syukur sangat..ALLAH telah mempermudahkan niat saya. Sepatutnya saya buat entry ni bulan lepas..tapi di sebabkan..tak sempat nak karang/tulis.. saya tanggukan sehingga ke hari ini...Dalila dah 2 tahun 3 minggu usianya..dan masih lagi full breastfeed..(tanpa apa2 susu formula..kadang dia minum susu UHT, vitagen, solivite dan fresh milk yg dlm kotak) Alhamdulillah...tercapai sudah target saya ini :) *clap..clap untuk diri sendiri.


Pengalaman ikhlas saya sepanjang menyusukan Dalila.
Dari usia 1 hari sehingga 6 bulan
Diawal saya di sahkan mengandungkan Dalila, saya dah BERTEKAT..akan menyusukan Dalila dengan susu  saya sendiri. Dulu2, saya selalu fikir menyuskan anak sendiri ni satu kerja mudah.."alah..selak jer baju, pastu masukkan lah dalam mulut anak"tapi bila sendiri dah "melaluinya" sejak 2 tahun lepas..baru saya tahu..ada "mendung-cerahnyar" juga.

Masa tu , saya memang zero knowledge tentang penyusuan ibu...sehinggakan semasa di wad..terpaksa minta bantuan nurse untuk tunjukkan cara dukung dan menyusukan Dalila. Nurse ajar saya cara menyusu dengan posisi saya duduk. Sehingga di rumah saya hanya praktikan cara itu...malam2 Dalila terjaga..saya angkat dia dari katilnya..dan duduk menyusukannya sampai dia tertidur semula baru saya letak dia balik dalam katil baby. Sampai 2 bulan saya macam ni..memang sakit belakang dan pinggang. Badan letih tak cukup rehat. Lepas tu, baru saya berani nak menyusukan Dalila cara berbaring..boleh kita zzzZZzz..(tidur) bersama baby. Risau saya tertindih dia ketika saya terlena :P

Dalila saya beri "exclusive breastfeeding" sejak awal 6 bulan kelahirannya..memang saya langsung tak kasi dia makan dan minum benda lain w/pun air masak. Masa 6 bulan tu..susu ibu teramatlah meriah..kemana2 pun saya kena bawa "breast pad". Dalila hisap sebelah..susu akan keluar dari "B" sebelah lagi satu tu. Kadang2 Dalila tengah tnyenak tido..tapi susu dah penuh nak keluar sangat2 dah. Sakit!! Pernah saya cuba pam susu saya, tapi memandangkan pam yang digunakan pun amat "tidak membantu" (bagi sayalah) -"AVENT manual pam" letih dan lenguh tangan nak pangku baby satu tangan....dan lagi satu tangan nak pam....lagi pun saya masih berhati2 dengan parut c-section saya. Dan setelah beberapa kali gagal..terus saya giveup nak pam. Lagipun saya fikir..saya tak  kerja..buat apa nak buat stok susu..(ceteknya kan ilmu saya masa itu..tak fikir panjang langsung)

Usia 6 bulan sehingga 1 tahun
Masa ni Dalila dah start solid food.  Dalam tempoh tu saya nak ambil lesen kereta..so saya beli breast pam jenama spectra 3..pam elektrik..senang guna :)..saya buat stok susu untuk masa2 saya tiada bersama Dalila..bila ke kelas memandu. Sebulan lepas itu pula.saya di tawarkan kerja..kontrak 2 bulan mengajar di sekolah menengah di area2 sini.. saya angkutl breast pam tu bersama2 setiap pagi ke sekolah..tebalkan muka minta tumpang pam kat dalam bilik peperiksaan dan kadang2 kat surau sekolah. Tentang kena gigit dengan Dalila pulak...sejak seawal usianya 6 bulan lagi saya dah merasa pengalaman ni.. Dalila memang cepat dalam bab gigi ni.  

Saya pula dan kembali ber'period' sejak usia Dalila 8 bulan.. memang masa2 "merudung" bila hari nak dekat  'period' dan sepanjang hari2 'period' tu. Sampai rasa sakit bila menyusukan Dalila. Bila tiba bulan puasa pula..lagi satu cabaran..berpuasa dambil menyusukan Dalila. Bila betul2 saya tak terdaya, terpaksa juga saya berbuka awal juga untuk Dalila.

Usia 1 tahun sehingga 2 tahun
Sepanjang tempoh ni..2 kali Dalila sakit sampai masuk ward. Masa demam memang dia LAGI extra nak menyusu..sampai melecet *p !#ting. Sakit2 pun terpaksa saya tahan. Dah masuk usia 1 tahun lebih ni..memang Dalila dah makin aktif, dah pandai berjalan sendiri..dan dan pandai memilih2 makanan. Badan pun dah tak sesemangat dulu2.. time ni telinga saya dah start pedih dah mendengar "pujian" dari mulut2 orang yang TIDAK MENYOKONG penyusuan ibu...dan mereka amat berbangga dengan badan anak masing2 yang bulat disebabkan minum susu formula XYZ yang bagus tu.. Bila berjumpa jer.. adalah soalan.."susu cukup ke? masih ada lagi ker? awak kena campur dengan susu XYZ baru badan anak besar (macam anak aii)" Memang sedih nak digambarkan..bila selalu dapat kata "perangsang" macam tu. Mujur mak saya memahami dan jadi tempat saya luahkan perasaan. Sayang mak!!

Apa yang paling menyeronokkan tiap2 kali menyusukan Dalila?
Saya suka tengok mulut kecik dan munggil dia tu bila tiap2 kali dia menyusu.. kadang2 ternampak lidah dan cara dia menyusu yang sentiasa comel dan istimewa sampai ke hari ni. Sayang nak berpisah dengan saat2 itu. Masa menyusu juga saya dapat peluk Dalila dan terasa seronok bila dia membalas pelukkan saya dan kadang2 meraba-raba badan saya. Saat-saat itu juga selalu saya dapat cium rambut Dalila..bila dia berambut panjang dan lebat, haa..agak cepat lah masyam rambutnya tu hihihi. Seronok juga dapat dukung/ meriba Dalila tiap2 kali nak menyusu..dah tau dia dah makin besar..dan makin panjang. Saya suka juga mengusik -usik Dalila bila dia nak menyusu.. memang banayk saat2 yang menggembirakan buat kami berdua.

Sekrang ni, Dalila suka bersembang2 dengan *"anen" dia sebelum dia nak menyusu..dia kiss2 *"anen" dan kadang2 cakap "thank you anen" dah macam 'kawan baik' dah dia dan *"anen" nih. Kadang2 Dalila tengok saya dan bertanya (untuk mengusik saya) "boleh gigit anen?" sebab saya selalu pesan.."jangan gigit *anen", nanti ibu sakit"

Berhenti Nak Menyusu?
Masih dah perancangan lagi..lagi pun sejak 2-3 bulan ni..Dalila kurang makan nasi.. makan rapu2 jer selalu. Kesian pulak nak stop menyusu. Tapi hari2..saya akan pesan berulang kali..."Dalila dah besar, dah tak leh nak *anen" lagi dah..macam baby jer yang boleh *anen"". Biasanya dia akan sedih dan menagis bila saya cakap macam tu. Tapi tak apa lah..sekurang kurangnya dia perlu bersedia.




p/s: ada sape2 perasan tak medal breasfeeding saya yang banyak tu (kat side bar kiri blog)...dah 2 tahun tu saya kumpul.hihihi.


photobucket

23 comments:

Rozy said...

tahniah ya min!

FiyanParent's said...

tahniah ibu arifa..mesti lega tu kan..anak sy BF setahun lebih ja, lps prgnt 2nd bb ni otomatik fiyan tak nak BF. azamnya pun nak sampai 2 thn. tapi puas hati jglah, anak dpt BF 1 tahun lbh.

Zaidah said...

thank you anen...cutenyer....adam sekarang suka gentel anen...kekadang dia tarik sekuat hati...sakit...apa2 tahniah untuk ibu kerana dapat menyusukan dalila sehingga 2 tahun...alhamdulillah...

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

alhamdulillah tcapai jua target min kan....bagus utk dalila...

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said...

wah untungnya dalila...tak payah nak beli susu...leh menabung untuk dalila kan...mesti dalila jarang sakit...kiter pun berazam gak tunggu anak yang ke 2 nanti..

Syida said...

dalila kena ada adik, baru la dia takmo adik sbb anen adik yg punya....hihhiii.

kakngah said...

eceh! syida.. baek punye cdgn.. hihihi!!!

congrats IA...

Ummi Eisya&Amani said...

kagum aku baca n3 ko ni..sedih pun ada sebab eisya bf sampai 4 bulan je..lepas tu eisya dah tak nak lagi..sebab masa g keje aku dah bg dia susu fm tu..menyesal tak sudah sampai sekarang...dulu,kat ofis pun pam susu gak,tapi buang je sebab eisya dah tak nak..klu ingat sedih tul rasanya..

kali ni aku mmg tak akan mencuri hak anak aku lagi..doakan aku berjaya macam ko juga ye..

Nadiah Sidek said...

yay..clap, clap, clap! saya ada 2 bln setengah lagi. doakan ek target saya pulak tercapai :)

Whitey Mommy said...

min... nk medal juga....alhamdulillah... saya baru pas setahun... ada setahun setengah lg...

Whitey Mommy said...

bleh bayangkan bila muka dalila sedih tu... comel dan mesti akan rasa kesian... min... sama la.. semua suruh bagi minum susu formula.. segala "pujian" tu semua saya dapat juga...

Unknown said...

Tahniahhh..jelezzz..me baru 9bulannn BF Iqy..Tuh pon..x exclusive! X fully..sbb ade la dalam 3/4 kali..tpakse bagi FM sbb stock tak cukup la,dear!!!!huhuhhu..tapi xpe la..as long as i cann..me nak teruskan jugak sampai 2yearsss!!

alinalan said...

Alhamdulillah!! Tahniah Tahniah!!!!
2 Thumbs up!! Perkongsian yg sungguh inspirasi. Tekad 2 tahun juga utk Lil Dzakirah. Semoga Alin setabah Min utk meneruskan perjuangan penyusuan 2 tahun. Wish me luck & doakan ek.!!

Sungguh bertuah Dalilah dapat ibu yg segigih begini.

Fid said...

tahniahhh

Unknown said...

tahniah MIn...
bertuah anak 1st dah dpt bf fully 2 tahun...

aliya skrg ni dah hampir 2 tahun 3 bulan.. pun masih KUAT melekap..

ayah die le yg suka ngusik dia.. dah besor, dah pandai solat.. x leh nenen dah... respond dia.. sure la ngamuk2... hihiiii

selagi dia nak bg jer.. cuma at a point bila dia dah semakin besar.. > 2 tahun.. ibu akan letih/penat.. sbb dia kuat mengisap...

chekna said...

wah, tahniah ye... lepas ni turn adik dalila la pulak ye... hehehe...

Ummi Salsabila said...

tahniah..kak min!bertuahnya dalila!
ibunya pun tabah harungi segalanya.

sian juga kat aufa.kn paksa stop bf kberorban tuk adik.

akak,bolehlah bg dalila adik pula lpa ni..:))

SJNathaniel said...

tahniah ibu dalila,bertuah dalila dpt full bf..seronok baca pengalam u ni.

memang heran la sya dgn sesetengah ibu yg malas nak myusu anak..kesian anak tu kn,dia berhak dpt yg terbaik dari ibu..tp ibu dia pula yg bagi banyak alasan..*mcm sgelintir kwn yg sya kenal*..

teruskan menyusu kan dia ya mommy..

10 said...

tahniah kak min... syoknya baca cerita ni... tunggu anak ke2 lak la...

Unknown said...

ibu arifa mmg hebat..patut jer dalila tu nampak comel sangat n kulitnya sangat gebu.saya bagi bf ngan anak 1 tahun.susu ibu mmg yang terbaik

rynas said...

tahniah..tahniah..terharunya baca...

Ibu Ayra said...

Tahniah min...kalau niat kita baik, insyaallah Allah akan bantu....

mama_umar_maryam said...

tahniahhhhh..tabik kt awak ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...