nak join? klik banner ni yer

Thursday, January 14, 2010

@ Menu Utama Hari ini: Ayam Masak Kicap

Dah lama tak buat entry pasal masakan sendiri. Bukan nak bgtau yg Ibu ni pandai masak ker ape ker..just suka2 saja dan sebagai rujukan kalo2 nk masak sekali lagi tak lupa..kan hari2 Ibu singgah blog Ibu ni.

Sebenarnyer sepanjang minggu ni, tema ayam saja. Hari Ahad lepas, Abah beli ayam 2 ekor, so hari ni dah hari Khamis, terpaksa lah cepat2 nk habiskan ayam tu...3 org makan pun dkt seminggu baru nak habis 2 ekor ayam ni..hihihi..


Meh Ibu citerkan apa menu utama minggu ni.

Hari Isnin: Ayam masak kunyit
Hari Selasa: Ayam masak Halia
Hari Rabu: Nasi goreng Ayam
Hari ini, Khamis: Ayam masak Kicap
Hari Jumaat: mungkin tomyam ayam kot
Hari Sabtu: xde idea lagi..sepe2 nk kasi cadangan+resepi?


Resipi Ayam Masak Kicap:

ayam yg telah di potong kecil + garam+ kunyit
1 biji bawanh besar- dihiris bulat2
3 ulat bawang putih- dihiris
1cm halia- dihiris nipis2
sedikit air asam jawa
kicap pekat manis
cili merah dan cili hijau

cara2 memasak:
1. Goreng ayam tadi separuh masak, pastu angkat dan ketepikan.
2. Kurangkan minyak gorengan ayam td, lebih kurang 2 sudu, tumis bawang besar, bawang putih dan halia sampai naik bau.
3. Masukkan semula ayam yg telah digoreng td, pastu masukkan kicap pekat manis.
4.Masaukkan air asam jawa dan akhir sekali cili merah dan cili hijau sebagai hiasan.

dan inilah gambar masakan hari ini.





Photobucket

14 comments:

10 said...

sedapnya ayam masak kicap ni... pos ckit...

ema82red said...

Ayam masak lemak cili Api
Ayam Kari
Ayam masak merah
Sup AYAM..

Wah bab makan laju jer.. suh masak malas.. hahahaha

[-suziey-] said...

perghh sedappp...hehe simple but nice:)

Ummi Salsabila said...

emm..sedapnya.ummi pun suka msk msk kicap.sbb aufa pun le mkn dgn nasi.

Ain said...

rajinnya min masak...

sabtu masak sup ayam plak ya...hehehe...

YatieJay said...

Best jadik housewife....tetiap hari boleh masak!

Mcm akak ni cuma hujung minggu jek, itupun kalau takde agenda lain (gi umah mil, gi umah makcik dll....)

miera said...

sedap nyer...ayam masak kicap...meleleh air liur tgok...hii.hhi..

PadNani~~{@ said...

yummieh2..tgk gamba pn dh tau sedaap..msti fav dalila ni kan:)

Mrs. Adz said...

suka..suka..aku adalah peminat kicap..hihii..dlu mak aku kata,aku kena kawen ngan tokey kicap..

ko masak lagi ye..pastu pos kat aku..

zaza@mamaHanin said...

salam min..
mmg best kalu dapat mkn ngan nasi panas kat bawah pokok lak tu.. huhuhu.. **teringat zaman budak2 dulu.. peberet laa...

gee ryder said...

seminggu ke mkn ayam? hehe..
ayam masak merah la last sekali haha

maya amir said...

danial sgt suka mkn ayam msk kicap..nak skett boleh?:D

Mama_Aqish said...

wah...sedapnyer...hingga menjilat jari

Love Says it All~ said...

BRIDAL MAKEUP CLASS (2-DAYS CLASS)!!

WHEN: 23RD & 24th january 2010
WHERE: EYRA RIZAL MINI STUDIO, SHAH ALAM
HOW MUCH: RM500

**CLASS INCLUDING HAIR + SHAWL STYLING
**LUNCH, MAKEUP TOOLS & PRODUCTS WILL BE GIVEN
**GOODIE GIFT SUCH AS M.A.C EYESHADOWS/LIPSTICK WILL BE GIVEN(DIFFERENT GIFTS WILL BE GIVEN TO EACH AND EVERYONE OF U.)
**CERTIFICATE OF ATTENDANCE WILL BE GIVEN.

LIMITED SEATS UP TO ONLY 10PAX!!
REGISTER LATEST BY 20TH JANUARY 2010 @ 9PM

WWW.EYRARIZAL.COM
0162128740
FB: EYRA RIZAL @ EYRA RIZAL TOUCH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...