nak join? klik banner ni yer

Thursday, February 18, 2010

@ Dalila Terjatuh di bilik air

Satu lagi kecederaan telah terjadi pada Dalila..

Tempat kejadian: Bilik air, di kampung Ibu.
Tarikh kejadian: 14 Feb 2010, jam 1.45ptg.
Punca kejadian: tergelincir, kepala terhantuk jubin lantai.

gambar ambik lepas jumpa doktor- tak clear sgt sbb Dalila tak mau dok diam. sakit agaknyer bila Ibu dok selak2 rambutnye tu.


Sewaktu di kg Ibu ketika cuti CNY hari tu, Dalila telah terjatuh di bilik air sehingga menyebabkan kepalanya sedikit berdarah. Dalila terjatuh akibat ter'licin dan terlepas pegangan tangan Abah semasa dia mula nak melangkah masuk ke bilik air. Kepalanya berdarah akibat terkena jubin yg di buat agak tinggi yg menjadi pemisah diantara ruang dapur dan bilik air. Kasian Dalila.. :(

Sebenarnyer Dalila sudah pun mandi dengan Ibu sebelum tu, mungkin sebab syok mandi di bilik air di rumah toknyer ni..sbb lebih luas dan air nyer teramat lah sejuk..dia pun nak ikut Abah gi mandi lagi. Ibu masa tu dah sendukkan nasi untuk suapkan Dalila, tetapi Dalila beria-ria nak ikut Abah ke bilik air.

Mula2 langkah jer terus tergelincir...terus menangis kuat. Abah angkat dukung pujuk2 sampai ke buaian di luar rumah. Ibu datang bantu nak pujuk, Abah cek kepala Dalila- ada bengkak/benjol sebesar duit 20 sen, pastu nampak ada garisan darah disitu..lebih kurang 2cm panjangnye.

Kami terus bersiap apa yg perlu utk bawa Dalila ke klinik. Memandangkan hari tu 14 Feb-hari Ahad..dan cuti CNY pulak..banyak klinik yg tutup. Kami bawa Dalila sehingga ke BandarDarulaman, Alhamdulillah..mujur ada sebuah klinik yg buka. Memandangkan kami sampai di klinik lebih kurang jam 2.20ptg..kena tunggu doktor abis break..masa tu dah nampak dah darah keluar dari kawasan bengkak tu..risaunyer..mujur dia dah tak menangis kuat2 dah..kalo tak kami sure lagi panik..

Masa dok tunggu giliran nama di panggil, patien lain pun makin ramai memenuhi ruang menunggu, Dalila dgn aksi seperti biasa nak pergi main jugak di papan gelungsur yg ada dalam klinik tu bila melihat ada 2-3 org kanak2 main kat situ. Mungkin dia dah lupa kesakitan kat kepalanyer tu kot...syok sgt nak main..mak2 budak yg dok teman anak2 diorg main tu sampai risau tgk luka di kepala Dalila dan tgk aksi Dalila mcm budak tak sakit nih. Penuh satu ruang tu dgn suara riang ria Dalila jer..Ibu layan kan jer..asalkan ko tak menangis a.k.a kesakitan dah ler nak..kita tak kasi- dia meronta2 nak gi main jugak.

Bila dah jumpa doktor, doktor periksa dan cuci luka Dalila tu. Doktor cakap xde apa2 yg serius sbb selalunya kalo jatuh yg jadi benjol dikepala ni selalunya tiada kecederaan dalaman. Lagi pun doktor cakap Dalila aktif saja, anak mata dia pun ok jer dan tak muntah. Almahdulillah... Luka di kepala pun tak de lah dalam sgt dan tak perlu dijahit..lagipun darah di luka tu dah kering. Lega dengar ckp "xperlu kena jahit"..tapi Ibu kena monitor Dalila dalam masa 48 jam. Dalila di bekalkan ubat tahan sakit dan ubat surut bengkak pada ptg tu.

Berikut Ibu sertakan nasihat doktor buat panduan ibu bapa ketika berdepan situasi anak terjatuh.
  1. Sekiranya tiada pendarahan..perhatikan keadaan anak, sama ada kurang aktif atau tidak selepas jatuh..perhatikan juga sama ada mereka muntah atau tidak selepas jatuh. Sekiranya jawapannya"ya" dalam masa 24 jam (selepas jatuh)..cepat2 bawa jumpa doktor.
  2. Perhatikan anak mata anak tu..sekiranya anak mata anak tu besar sentiasa..bermaksud ada sesuatu yg terjadi dan perlu segera berjumpa doktor.
  3. Sekiranya selepas terjatuh..keupayaan pergerakkan anggota badan menjadi kurang dari biasa..contonya..anak yg selepas jatuh tu..hanya menggunakan sebelah tangan saja utk melakukan sebarang aktiviti...so, segeralah berjumpa doktor.

p/s: mana ada ibu bapa yg mau lihat anak sakit, kita dah cuba sedaya upaya kemalangan itu terjadi..tetapi kalau dah takdir..terima sajalah sebagai ujian dari Allah.

p/s: cuti CNY xsempat nak jumpa kak ros a.k.a Ibu Ayra pun..dah Dalila jd mcm ni..xsampai hati nk bwk dia keluar...lain kali yer kak ros.


Photobucket

32 comments:

Ain said...

gerun akak tengok luka tu min...

syukur la dalila tak pape...

Dayah said...

kesiannya DAlila.Shukrina pun rajin jugak jatuh.risau..kkdg depan mata kita ja pun, takdan nak sambaq..

hopefully luka tu akan baik cepat...

Mama_Aqish said...

ala kesianner dalila....sampai merah tu.....aqish pun weekend ari tu jatuh kat papan sib baik benjol je

[-suziey-] said...

OMG..kesiannya dalila...lenkali kalu jatuh terhantuk..cpt2 tuam dulu ngn tuala panas..spya xjadi darah beku n bengkak...pastu bw trus g klinik..jgn berlengah..lbh baik mencegah dr merawat kan..xkisah la org nk kata manja sgt ke anak kita..asalkan kita dpt mencegah dr berlaku sesuatu yg lbh buruk

Fiza's said...

ala, ciannya dalila.. tkt lak tgk luka kt kepala 2... syukur la x da apa2

ZiE FAUZi said...

terima kasih kak bg info ni...baru semalam Alya jatuh dr katil..tah mcmana dia leh jatuh sebab zie mmg tgk dia sentiasa..alih mata tmpat lain sekejap jer dia dh jatuh..risau sgt2.. tp mcm info akak kt atas tuh,alHamdulillah,takder kesan mcm akak cakap...Lepas pujuk2 smlm,terus aktif balik..

ZiE FAUZi said...

terima kasih kak bg info ni...baru semalam Alya jatuh dr katil..tah mcmana dia leh jatuh sebab zie mmg tgk dia sentiasa..alih mata tmpat lain sekejap jer dia dh jatuh..risau sgt2.. tp mcm info akak kt atas tuh,alHamdulillah,takder kesan mcm akak cakap...Lepas pujuk2 smlm,terus aktif balik..

hati - ema said...

huhuhu..siannye dalila... licin kot bilik air tu..huhuhu

Momma Mia said...

ala sian nya Dalila...
Dalila kuat kan? mmmuuaahh
Thanks Min for sharing the tips!

shakeymirza said...

ala siannye budak tomei ni...
seriau je untie shakey baca...seram tengok kepala dalila tu..sabar ye syg..untie doakan dalila cepat sembuh...

Suhana Shahril said...

Memang kita tidak menjangka, perkara2 sebegini akan berlaku. Anak-anak kak ana pun ada jugak lah pernah terjatuh dalam bilik air. sebab tu mak akak kerap dan berulang kali pesan, jangan biar anak-anak bersendirian di bilik air. Licin. Semoga Dalila cepat sembuh ya.

MiJa said...

biasanya bila jadik bnda2 camni,kita mesti nk salahkn diri sndiri.."apsal la aku tak careful,kalau tak mesti anak takde pape.." huhu.tapi sbnrnye bnda2 ni la yg akn kuatkn anak kita,dia tau & belajar rasa sakit.utk kita pulak supaya lebih hati-hati in future.
k dalila,cpt2 baik ye!

lin muhamad said...

sian dalila...besar jugak luka tu..take care dear..please be more carefull next time ok?muahhh!!!

¥ α Ŋ α Đ z µ £ said...

ciannya arifa dalilah.. makcik risau ja dengar..

harap2 cepat sembuh..soh ibu letak minyak gamat nanti luka leh tutup balik..cian la arifa comey sorang ni..

Farra Dhelina said...

jth teruk tu smpai blh tinggal kan kesan .. adoii..kesian nya dalila.. nsb baik tak jd pape yg teruk..dah blh nak main tu,dah kira ok lah.. :) kita sbg ibu ni lega bila ank sht kan..klu sakit..tuhan je yg tau..

mama | sarah | syimir said...

oooooo...syiannya budak chumeelll ini..takare ye dear...

mamaAliff @ salmi said...

alolo cian dalila cikmie ni jatuh ek syg...moga cpt sembuh yer....:)

Noina said...

ciannyer..huhu..mesti sakit tuh..huhu..hati2 yek dalila..bahaya kat bilik air..licin2 tuh..huhu..nasib baik tak apa2 kan..

mama tisya said...

sian dalila...mmg kdg2 benda nk jd kn...nk2 kt bilik air licin

Nadiah Sidek said...

kesiannya..baru hari tu lutut luka, ni kepala pulak. sian dalila..alhamdulillah takde apa2 yg serius

Sari said...

siannya dalila, nasib x kena jahit yer..
anak ksari pun semlm jatuh kat nursery main basikal..bertelur kat dahi, ksari plak lmbt balik semlm sbb antar anak yg no. 2 tu balik asrama..nengok dah benjol tengah2 dahi tapi rasa lega bila dia aktif mcm biasa..ajenya kuat budak2 ni kan

Ibu Ayra said...

kdg2 dlm dok berhati2 tu, akan jadi gak kemalangan mcm tu... insyaallah dalila takdak apa, doc pun dah bagi guarantee kan... mudah2an pasnih kita akan lebih berhati2 dari biasa...

10 said...

lor... ciannya dalila... tentu sakit sgt sampe bangkak kepala tu ek... kekdang risau gak budak2 p bilik air sebab lantai licin... len kali hati2 ya dalila... skrg dah ok ke belum?

AshAnas said...

syukur tade pape... thanks sbb share info tuh... anas br2 ni pun ada jatuh tlentang, agak kuat bunyi dia, alhamdulillah berlapikkan toto... mula2 panik gak... dok pantau keadaan dia... tp alhamdulillah, tak benjol, xmuntah2 n aktif cm biasa... tp dlm hati ni ada gak risau nih...
nnti ibu arifa gi ek gathering susuibu? kt jumpa sana ek...

onniey84 said...

Ya Allah..kesian nya dalila..syukur nasib tak teruk dan tak kena jahit....lepas ni kena lebih take care yer utk baby dalilah

MeL MikaiL said...

ala kesian dalila. risau bila jatuh libatkan kepala ni sbb bdk2 nikan fragile lagi. auntie doakan dalila xde pape Insyaallah..get well soon dalila.

gee ryder said...

cian dalila..nmpk cam teruk tp nsb baik xde pape

maya amir said...

alahai sian die.. takpe2.. jatuh2, budak bijak:)

zue @ annaleeya said...

cian dalila yer... sib baik tak teruk sgt.. auntie hrp dalila cpat smbuh yer..

zaza@mamaHanin said...

dalila sayang...
aiii.. pandai dah nk main ayaq lama2 noo... main gilir2 yer.. pas mandi ngan ibu nk mandi ngan ayah plak yer.. hermm... teruja la tuu... balik kg.. hehehehe...

pss: min.. baca x paper td, budak 1thun 6 bulan jatuh dalam baldi.. lemas.. naudzubillah.. baya anak2 kita la tu.. betul.. hanin pun pantang betul masuk bilik air.. der jer projek dia nnti.. esok zaza tringin gak nk join, unfortunately mu hubby kena g school.. ader xtvt aper ntah.. huhuhu.. frust tul! mmg duk pujuk dia nk ajak p sana.. leh kenal2 ngan u olsz... kim salam depa semua eh... :)

ibu emy efy eqy said...

ya Allah!
sedihnya acik wa tengok kepala dalila. mesti sakitkan?

acik wa doakan semoga dalila cepat sembuh ye...

alhamdulillah dalila tak muntah atau kurang aktif lepas jatuh.

betul kata doktor tu. anak kak wa dulu pun pernah jatuh, doktor suruh tengok 48 jam, jika muntah atau keluar darah pada hidung dan telinga, cepat2 pi hospital.

Mrs. Adz said...

sian dalila..alhamdulillah tak ade ape2kan..aku klu nengok eisya jatuh,mesti nak nangis sama..

minggu lepas pun eisya jatuh gak kat umah atuk dia..dari kusi meja ke lantai..benjol kat dahi..masa aku amik tu,eisya tengah menggelupur kesakitan dan nangis sampai ketar2..aku menggigil masa tu..sekali tengok besar giler benjol..nasib tak ade ape2..

lepas ni,kita kena lebih hati-hatikan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...