nak join? klik banner ni yer

Saturday, November 14, 2009

@ MomBloggersPlanet Cutest Baby in NATURE Contest

Terasa nk join jugak contest yg dianjurkan oleh MomBloggersPlanet dan untuk bulan Nov ni bertemakan "Cutest Baby in NATURE". Kebetulan pulak ada pic Dalila masa bawak dia ke taman haritu. Dan ini lah gambar2 yg ingin Ibu sertakan untuk contest kali ni...

Nama : Arifa Dalila Mohd Fadli
Tarikh Lahir: 23 Sept 2008
Umur: 1 tahun 1 bulan


Ini kali pertama Dalila berjalan di atas rumput, selalunya dia berjalan atas lantai saja,
tengok tangan dia tuh.. untuk imbangan badan dia.. kan berjalan atas rumput ni lagi banyak cabarannyer.. Tak pe sayang, practice makes perfect"


Ini pulak kat kawasan parking kereta, juga kali pertama Dalila berjalan di jalan tar, bukan main suka lagi dia. Mujur kami datang awal pagi, mmg tak ramai org lagi masa tuh.. parking pun kosong jer. Senang Dalila nk test skill berjalan dia.


Alamak! Terjatuh pulak, hihihi..maklumlah.. baru dapat lesen 'P'.
Mujur tak menangis. Good girl!!
Pas dah bangun dari terjatuh tu..3-4 round plak dia nak jln sekeling kawasan tu sampai nak ajak balik (masuk kereta) pun dah tak mahu. Lain kali kia datang lagi yer sayang..


Inilah basikal baru saya...cantikkan!


Gambar2 diatas bertarikh 8 Nov 09 dan lokasi taman pun berhampiran dengan rumah Ibu. Sambil2 menemani Abah Dalila berjogging pagi di situ, dan mencuba basikal baru Dalila, Ibu pun dapatlah mendekatkan Dalila dengan 'ALAM SEMULAJADI'. Sambil dia belajar berjalan, sambil dia menikmati suasana tenang dan nyaman serta udara segar di taman. Di sana Ibu perkenalkan Dalila pokok2 yg besar, beri peluang Dalila pegang kulit pokok dan daun2 yg pelbagai saiz, melihat dan mendengar burung2 berkicauan di dedahan pokok. Kadang2, ada juga sang burung juga turun mencari makanan berhampiran dgn kami, so bertambah excitet Dalila melihat dan cuba menghampiri 'bird' itu..hihihi



Pada pendapat Ibu, banyak kebaikkan bila kita membawa anak2 kita enjoy outdoor activities ni. Antaranya adalah:
  • Dapat memperkembangkan minda anak kita tu, kalo asyik terperap dalam rumah jer, hanya kenal benda yg ada dalam rumah sajalah..paling tak pun kenal benda/objek/pokok pun dari TV saja..tp kalo kita bawa dia jalan2 di luar sebegini...dia dapat merasai sendiri, dapat kenal sendiri benda/objek/pokok tu, paling syok bagi mereka kalau dapat pegang/sentuh...lagi suka kan. Kalau asyik dalam rumah saja pun, anak2 tentu boringkan.
  • Dapat menambah keyakinan diri anak tersebut, untuk berani berdepan dan meneroka dunia luar..selain dari persekitaran harian dalam rumah.
  • Dapat penguasaan perkataan baru, lihat + dengar + belajar sebut perkataan baru yg kita ajar bila nampak objek baru.
  • Dapat menghayati suasana yg damai, tenang serta udara yg nyaman di bawah rimbunan pepohon kayu dan menikmati bunyi unggas dan burung yg sebenar...bukan seperti yg keluar dari alat mainan di rumah tu.
  • Mendapat sesuatu keseronokkan yg baru/ pengalaman yg baru contohnya bila anak2 dapat berjalan dan berlari di dalam kawasan yg luas dan berumput2..atau bila anak2 di bawa untuk mandi di pandai/ air terjun..sudah tentu amat berbeza sekali keseronokkannya berbanding dgn mandi di dalam rumah kan.
  • Mendapat vitamin D dari pancaran sinaran matahari...
  • Dapat merapatkan hubungan kekeluargaan, sekiranya kedua ibubapa nya berkerja.. kerana banyak aktiviti/riadah yg boleh dilakukan bersama2 di outdoor nih, paling senang.. berkelah di taman/air terjun/pantai bersama2.


Jika kawan2 pun berminat nak join contest ni juga sila lihat keterangan lanjut di sini okey.

MomBloggersPlanet Contest Page:(Klik pada banner ni)

Hadiah2 menarik contest ni adalah tajaan



Ini pulak gambar selingan ker sokongan yg di ambil pada bulan Julai yg lepas, semasa gambar ini di ambil, Dalila tak boleh berdiri tanpa sokongan lagi.. Kami bawa dia bersantai2 tepi tasik sambil menikmati kehijauan pepohon dan melihat unggas2 yg berterbangan di sekeling kawasan tersebut. Kire still dalam tema " BABY IN NATURAL" jugak kan...hihihi
Terima kasih Abah, sbb tolong ambik gambar yg cantik2 ni..sayang Abah!!












Photobucket

15 comments:

Suziey Ahmad said...

waaa tantek n model nya pn comelll..semoga menang ye..

NzA said...

amboi comey sungguh budk kecik sorg ni...gud luck utk dalila...

MiJa said...

bila Dalila nk mai USM? auntie nk g umah Dalila tp xtau jalan...huhu

kakngah said...

gud luck dear...

10 said...

amboi2... comeinya anak dara sorg ni ber'posing'... mudah2an menang ek... good luck ya...

Ummi Eisya&Amani said...

hahaa..aku yang ketinggalan la..tula busy je kan..tak tahu yang ko dah masuk..aku akan sokong penuh dalila ni..memang cute sangat la anak dara puan fatimah ni..bestnye tengok dalila dah leh jalan mcm ni..eisya tak boleh lagi..tak sabar nak tunggu bawk dia jejalan mcm ni..

good luck dalila..fuh..fuh..mintak-mintak la dalila menang..

BabyIntan said...

Tomei sgt2 okeh...gud luck sayang.

P/s: Aunty suke gambar yg 1st masa amik bulan July tu...cute banget!

ibu MZW @ farah idayu said...

wah~~ so comey dalila. ibu zharif wish gdluck yer. hope leh menang sbb gmbr cantek..model pula sgt cute ;)

p/s:excited tgk dalila dh leh jln. x sabar tggu zharif plak jln. tp cam lmbt ag jek sbb dia still takut2 ag. ade petua kah ibudalila? nk bw baby zharif gi jogging gak ni ;)

maya amir said...

ya ampunnnn..comel sungguh die nih..geram tgk..dgn toncitnye...heheh..

Naura said...

ala,cutenya pokok kelapa dia..

Bukan Bidadari said...

good luck... comel la dalila..gigi dia cute

ibu_Arifa said...

TO SUZIEY: terima kasih Aunty Suziey.. sayang kat Aunty.

TO NZA: terima kasih Aunty NZA..

TO MIJA: tu lah..dok ajak abah dia gak ni nk p jumpa aunty Mija kat sana, dok ajak dari awal tahun ari tu lagi...huhuhu

TO KAK NGAH: terima kasih Kak Ngah! comgret Adeeb dah convo..

ibu_Arifa said...

TO 10: Terima kasih...tak tau lah ada rezeki tak..tgk semua peserta dasyat2 gambar diorg...kamera ribu riban + model cantil comey semuanye..


TO MRS ADZ: hehehe.. aku betul2 simpati kat ko..buzy sgt..kesian aku rasa tau..tak pe lah..next month nyer contest MBP leh ko try nnt kan..sure tak buzy sgt dah..cuti sek.. hihihi...jampi ker tuh.. terina kasih yer...moga2 menjadi jampi ko nih..hihihi

TO INTAN: terima kasih kak intan.. suka jgak gambar tuh..tp cam dia tak tgk kamera jer tu yg letak pic lain tuh..

ibu_Arifa said...

TO IBU ZHARIF: Terima kasih Ibu zharif..yer lah..xcitet kan dok menanti diorg ni bila nak berjalan, saya dulu pun gitu..xde lah petua apa pun...just galakkan dia untuk berlatih berjalan hari2 jer..lagi pun mungkin berat dia baru 9kg kot..ringan.

TO Fauzie-maya: terima kasih...geram kat toncet yer.. hahaha..

TO NAURAH: terima kasih..pokok kelapa nan sebatang...hihihi

TO EMA: thanks ema..happy birthday to meen yer..

Ibu Ayra said...

gudluck dalila sayang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...