nak join? klik banner ni yer

Thursday, July 2, 2009

@ Parenting Workshop (II)

Alhamdulillah..dah abis ujian memandu..so nak sambung citer Parenting Workshop lagi lah.. nnt lambat2 terlupa pulak. Penceramah lebig banyak menekankan cara-cara kita perlu ajar matematik untuk kanak-kanak di tadika dan darjah satu..latih mereka utk mengkaji/mencari jawapan sendiri dgn kepelbagaian aktiviti yg membantu meningkatkan perkembangan 'intelligence' kanak-kanak itu..

Ada juga ibubapa yg bertanya "patutkah kita ajar untuk menghafal sifir sejak dari tadika lagi?"

penceramah menjawab..tidak perlu..sifir perlu diajar ketika di darjah 2 atau 3.. tak perlu membebankan kanak2 tadika untuk menghafal...mereka hanya perlu faham konsep "tambah" "tolak" sahaja di peringkat umur itu..lagi pun sesetengah tadika telah mengajar operasi "tambah" menggunakan 2 digit -rumah "sa" dan "puluh" (cthnya 15+7)..jadi biar mereka (kanak2) kuasai kemahiran itu dahulu-usah di bebankan -takut jadi keliru.

How do children learn mathematics well?
  • using concrete material/experiences (cth: guna kayu ais krim/guli untuk belajar 'tambah' dan 'tolak' - kanak2 tu akan nampak..bila 'tambah'-bilangannya menjadi bertambah banyak.
  • conceptual understanding (the ability to explain is VERY IMPORTEND than to do to get the answer.
  • variantion (contoh2 yg kita gunakan untuk mengajar kanak2 tu tidak sama satu jenis saja..kena perbagaikan- misalnya.."draw a circle "..."colour ten pen"..
  • Interaction (ini boleh menambah minat kanak2 untuk belajar bila ada suasana yg 'mengalakkan' mereka belajar..misalnya keadaan kawan2 sekeliling yg sama2 berbingang/kerjasama utk mendapatkan jawapan..dia cikgu pula tidak terus mengatakan jawapan itu SALAH (w/pun memang ianya salah) tetapi sebaliknya meminta kanak2 berkenaan membuktikan/menunjukkan kenapa dia memberi jawapan sedemikan.
Ada permainan kad nombor yg diajar disana... nombor bermula dari 0 sampai 9.
Cara permainan nya..
  1. pilih kad yg bernombor 1hingga 5. cuba susun kad2 tadi seperti gambar di bawah. dengan hasil tambah setiap penjuru (menlintang dan menegak) adalah sama nilai.
  2. kita sebagai cikgu hanya perlu merekodkan kebarangkalian nombor yg boleh berada di tengah dan juga kebarangkalian jawapan hasil tambah pepenjuru susunan kad itu.
  3. biar kanak-kanak mengubah kreativiti mereka mengubah susunan nombor2 berkenaan bagi membolehkan jawapan yg berpadanan.
  4. setelah jawapan direkodkan..tukar lagi kepada kad yg bernombor 2 hingga 6 pula..lakukan perkara yg sama..seperti no.2 td.

okey..habis lah citer parenting workshop yer..maaf lah jika ada yg terkurang/kekeliruan..
kawan2 Ibu leh rujuk sini..dan sini untuk tip2 yg lagi detail.

7 comments:

Naura said...

bagus!boleh apply kat damia nanti

c-idah said...

info yg beguna...

Ummi Eisya&Amani said...

bagus info ni..sharing is caring..

ibu_Arifa said...

TO NAURAH: mmg utk kanak2 bawah 10 tahun pun info nih.

TO C-IDAH: Terima kasih.

TO MRS ADZ: Terima kasih..yer sharing is caring ;)

10 said...

oooo... camtu... kena belajar sama2 ni...

dora said...

bagus mama pergi ke workshop mcmni...
saya pun ada wat research psl maths kanak2 ni.. n nak detect strategi kanak2 kat m'sia ni.. seronok tau bila jumpa murid2 yg guna advance strategy.. harap2 anak2 kita pun bila besar nanti jadi cerdik math kan...

ummuabdullahsyaakir said...

Salam ibu,thanks sharing..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...