nak join? klik banner ni yer

Thursday, June 25, 2009

@ Parenting Workshop (I)

TAJUK : A Great Way to Increase Children's Intelligence! - Mathematics Can Do That!

oleh: Prof Yeap Ban Har

Kali ni Ibu nak share apa yg Ibu dapat kat parenting workshop pada hari Sabtu lepas. Penceramah yg memang arif ni datang dai Singapura, merupakan seorg cikgu matematik di sana (Natoinal Institute of Education di Nanyang Technology University). Jadi dia banyak memberitahu teknik2 pengajaran matematik di sana yg sama sekali berbeza dengan teknik pengajaran di Malaysia. Ibu tak mau cakap lebih2 pasal "perbezaan" nih.. nnt takut2 kena tahan dengan pakcik ISA plak nnt...sikit2 tu boleh lah yer..

Katanye..di singapura murid2 darjah satu hanya diberi 2 soalan matematik sehari untuk di selesaikan. Cikgu nya pula akan membiarkan kanak2 tersebut berfikir sendiri untuk mendapatkan jawapan...sama ada berbincang dgn rakan sekumpulan..dan diakhir waktu pembelajaran..mereka semua akan sama2 berbincang berkanaan soalan tersebut di hadapan 'white board'..dengan ini murid2 akan "mengembangkan" atau "meningkatkan" tahap penggunaan IQ mereka sejak dari kecil lagi -conthnya berfikir utk mendapatkan jawapan matematik tersebut. Mereka juga digalakkan berbincang secara berkumpulan - boleh menjana kemahiran komunikasi.

Juga diterangkan tentang "Intelligent Behaviours" iaitu:
  • Kebolehan mengadaptasikan/menggunakan 999-124 utk menyelesaikan soalan 1000-124.
  • kebolehan menerangkan mengapa "3 (simbol bahagi) 3/4= 4" adalah lebih berguna daripada menyelesaikannya menggunakan cara biasa (tukar kedudukan, darab dsb)
  • Kebolehan untuk mencari/mendapatkan luas sesebuah trapezium tanpa perlu menggunakan formula (contohnya mengubah struktur trapezium, membahagikan trapezium kepada bentuk2 segi tiga dan segi empat -untuk mendapatkan jwpan)
Intelligent Behaviours ni perlu kita semai pada anak2 kita agar mereka bukan sekadar tahu menghafal formula (dan akan "blank" bila terlupa formula) tetapi dapat menerangkan setiap sesuatu jawapan itu dengan lebih lanjut..disamping mencari jawapan yg betul.

Kebolehan menyelesaikan soalan matematik (tambah tolak bahagi darab) sahaja tidak cukup untuk menjana anak kita untuk menjadi lebih pintar..tetapi perlu ada ciri2:
  • attitude- perlu belajar dalam keadaan yg selesa dan seronok. Kanak2 perlu diberi peluang untuk membina cara pemikiran seperti : looking for possibilities, looking for pattern, having confidence with their ideas and asking "what if".
  • Communication- kanak2 perlu di beri peluang untuk memgemukakan sebarang idea.
  • Thinking- Able to see patterns, able to visualize, able to reason.


mata dah mengantuk ni..esok Ibu sambung lagi yer..asik salah taip jer nih..ada permainan kad nombor lagi..esok Ibu ajar ok..




13 comments:

AiNeRzA said...

Wah...dah tambah cat...hihihi...cun..cun...

NyIzd said...

Best nyer ada parenting workshop.kat sini xde lah bende cm2..tq for d info..xsbr for d nx tip

zue_annie said...

wah bagus2..thank u for your info

Na Shari said...

Tak sabar nak tunggu sambungan...boleh akak aplikasikan di tadika akak... :)

Ibu Ayra said...

best jugak gi workshop cam nih ekk... buleh tumpang praktik nih..

10 said...

emmmm... bestnye dpt p workshop tu... mekasih sebab kongsi tips tu...

ibu_umairah said...

dapat info baru...best2 nie!!!!tunggu next episod pulak

Ain said...

info yg sangat bagus utk dikongsi.. bukan senang nak join workshop cenggini.

CuTeMiUt78 said...

info yg bagus ni.. thanksla sharing kat sini..

Ummi Eisya&Amani said...

bagus ibu..chaiyok!!chaiyok!!

Naura said...

ehm, naura pun dah lama ajar damia bahasa inggeris, tapi setiap hari 5 perkataan yang damia belajar..nampak skang pun dah faham bila kita beri soalan balik pada dia

c-idah said...

info yg amat2 bagus...

YatieJay said...

terima kasih share info....berguna semua ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...